Xi'an 2

2011.07.23. 13:11

Megint jo rég irtam, ezért most van mit bepotolni. Igértem, hogy igyekszem belemenni a részletekbe, s ehhez megporbálom magamat tartani, amennyire az energiámbol telik.

Most eppen uton vagyok Pingyao városka felé. Szornyuséges allapotok uralkodnak itt most a vonaton, ugyanis ez a jegyváltás kései orája miatt csak másodosztályu ulohelyre futotta, ez pedig azt jelenti, hogy igen kemények a korulmények. Az ulohelyek nagyon kozel vannak egymáshoz, a kiirás szerint 112 személyes a vsgon, azonban érzésem szerint tobben vannak itt,mégpedig joval. A vagon jobb oldalán két-két személyes borulések vannak, a bal oldalon három három egymással szemben, alig félméteres távolságban egymástol, igy a lábakat szinte képtelenség kinyujtani. Nem sok ido kellett, fel is álltam a folyosora, mert képtelenség volt lazitani. Aludni lehetetlen, probáltam, de ulve nem lehet, és az ulo részlegen nincs éjszakai szunet, lámpaoltás, itt villany van, hangos kártyázok és ide oda dulongélo emberek. Van aki a foldon ul, van aki a két vonat kozotti részen probál helyet találni, zsufolt mindenhol. Az én utam reggel 7 korul véget ér, de van aki ennek kétszeresét teszi meg ulve. Elképeszto hogy lehet igy utazni, ilyen korulmények kozott. Tudom, biztos régen még rosszabb volt, és az emberek hozzá vannak szokva, stb. Én szenvedek, mert ezt birom a legkevésbbé minden megprobáltatás kozt.

Xi’an nagyon szép volt, meg kell hagyni, bár azért a képekbol kiderul majd hogy igen csak gombamod szaporodnak a felhokarcolok. A városfalon sétálva feltuno volt, hogy korábban sokáig korlátozták a falon beluli épuletek max magasságát, ez mára azonban már nem érvényes, mert tobb éplület is joval a fal folé magasokdik, akár beljebb van akár egész a fal mellett. Ami a falon kivuli teruleteket illeti, ott pedig iszonyatos mértékben és utemben épulnek a hatalmas lakoházak. Magyarországon átlag 10 emeletes lakoházakat épitettek, mostmárszerencsére ezekkel is felhagytak, nos itt a 40 50 emelet átlagosnak számit. Ami a hatalmas lakotelepek létesitését illeti, iszonyatos kovetkezményei lehetnek ha ezeket benépesitik. Egyrészt nem értem honnan fog ennyi ember jonni, mert ha pl vidékrol akkor meg komoly gondot fog okozni az éélelmiszer megtermelése, mert ezeknek a koncentrált teruleteknek igen nagy lesz a fogyasztási igénye, másrésztpedig a szennyviz elvezetés is problémáslehet, a kozlekedés osszegabalyodásárol már nem is beszélve. Már igy is komoly zsufoltságot jelent, és bár epitik a metrot, Xi’an nem arra van méretezve hogy ilyen mértéku tomeget kezelni tudjon. Perze biztos megoldják és valahogy megfogják tudni szervezni a lakosság élelmezését meg a tobbit, na de arra már nem akarok gondolni hogymilyen állapotok fognak uralkodni a lakotelepeken.

Érdemes pár szot szolni a xiani konyhárol. Mivel avárosban jelentos amuszlimlakosságszáma, ezért a rájuk jellemzo modon a konyhara gyakorolta hatásuk is érezheto, ugyani s a kaja igen fuszeres. Ez sajnos a vétlen turista számára eloszor igen komoly gondokat okozhat, aki már edzette a gyomrát az indiai kaján, annak persze ez nem lehet gond. Én személy szerint nem nagyon szeretem a fuszeres kaját, igy megprobáltam a jol bevált ételekhez hozzájutni. A jol bevált kajátis azonban kicsit fuszeresebben készitik el, igy pl a jiaozi vagy baozi (kis gőzölt tésztatáskák) is fuszeres toltelékkel van megáldva. A rizs itt annyira nem jelentos, de megtalálhato, a tészta viszont minden formában képviselteti magát. Zoldséggel, mogyoroval dioval, hussal, vegyes fuszerekkel izesitve azért igen kellemes élmény, bárovatosan kell adagolni a fuszereket, mert az én gyomrom pl nem annyira szereti, igy az elején meggyult vele a bajom, de aztán megszoktam. Azért néha pihetnetésképpen vettem egy kis kenyeret meg lekvárt, illetve kiprobáltam a hostelben felkinált pizza variáciot. Kellemes meglepetés volt, arra számitotta, hogy ez is valamilyen félindiai félkinai rettenet lesz, de végulis inkább egy letisztult zoldésgekbol(hagyma, paprika, brokkoli) és sonkábol készult igen táplálo vékonytésztás pizza sikeredett belole. Kicsit kisebb volt az átméroje mnint a mienk, de a tartalma kárpotolt.

Pár érdekesség.

Mikor a nagy lúd pagoda felé sétáltam, éppen cseperészett az eso, és látom, hogy mossák nagynyomásu slagokkal a sétányt. Igen furcsának tartom, hogy pont eesoben kell ez csinálni, ráadásul a leveleket belemosták a csatornába,gondolom az ut kiképzése sincs ugy megoldva, hogy az esoviz a lefolyoba omoljon. Másutt kozalkalmazásban állo szupernagyik soporték boszen az esovizet a lefolyoba, mert az ut ott sem volt egyenes, és kisebb balatonméretu tocséák keletkeztek az ut mentén, amibe belehajtva az autok beteritették az egész járokelő kozonséget.

A kis lúd pagoda eredetileg 15 emeletes volt, de a 15 századbna egy foldrengésben megsérult, kettévált, majd egy másik foldrengés a tetejét is levitte. Késobb a ppagodát megerositették és igy most látogathato, de a legfelso szint nyitott, és kellemes szello társaságában be lehet látni a kornyezo keruletet.

Felvágottat nem lehet kapni, de a csirke marha és egyéb állatok osszes részét mg lehet találni a polcon elore csomagolt tasakban, s mikor az embernek kedve van, csak elokapja a lábat és boldogan elropogatatja. Ezt tették sokan az elozo vonatutatmon is. Itt is megtalálhatoak ezek a finomságok, persze én kihagytam magamat az élvezetekbol, emellett rengeteg fuszer is kaphato és tonnaszámra van rizs és liszt is a konyhamuvészek oromére.

A muszlim negyedben tett sétám alkalmával beultem egy tésztázoba, ahol megkostoltam a helyi baozi-t, semmi kulonoset nem találtam benne, de nem volt rossz, a hozzá mellékelt extra savanyu szoszt persze meghagytam a helyieknek. Mikor az asztalhoz ult egy pár kinai, egyikuk kiment és vett pár szál édességet, ami pálcikára volt feltuzve. A mellettem ulo no is kedvet kapott, és megkérdezte tolem hogy kérek-e, belementem. Kiderult, hogy tojás volt kis gömb alakban megsütve, feltuzve három ilyen kis tojásgomb egy pálcikára és leöntve mogyorokrémmel. Egész jo volt az ize, a mogyorokrémes tojásrántottára emlékeztetett, nem meglepo modon. Aztán kiderult hogy a holgy politologia tanár, kicsit rámenos volt a természete, és a hangnemeis érezhetoen kozvetlenebb volt a tobbi embernél, igy a nyelvi nehézségek is megnottek amikor kicsit belelovagolta magát egy két témába. Hazafele vettem egy kis kinai zászlot, ez volt az itteni szuvenir.

Szerző: MrCsan

2 komment

Címkék: Kína

A bejegyzés trackback címe:

https://mrcsan.blog.hu/api/trackback/id/tr263091142

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

elzazi 2011.07.24. 00:11:50

nagyon nagyon jó a blog :) élvezettel olvasom! mennyi ideig utazgatsz még? :) további szép napokat!!!

MrCsan 2011.07.24. 18:24:50

@elzazi: koszonom, én is kovetem a tiedet. mé van egy hetem aztán 2án jovok haza
süti beállítások módosítása